logo copy
با ما در تماس باشید
031-34220145
0939-90-70-860

شرکت باروس صنعت تامین کننده و وارد کننده انواع سنسور غیر تماسی

سنسور غیر تماسی دما :

تا به اینجا در مواردی که برای سنسور های اندازه‌گیری دما ذکر گردید، تماما از طریق تماس سنسور با سیال مورد صورت میپذیرفت . اما در مواردی که تماس سنسور با سیال فرایند امکان پذیر نباشد، باید از سنسور های غیر تماسی دما (تشعشعی یا نوری ) استفاده نمود.

سنسورهای نوری بر اساس تغییر انرژی تابشی اجسام در اثر دما کاری میکنند. این انرژی بصورت امواج الکترومغناطیسی است. برای بیان رابطه بین دمای جسم با طول و شدت موج ساطع شده مفهومی به نام جسم سیاه تعریف می شود. جسم سیاه جسمی است که هیچ اشعه ای از خود عبور نداده و در واقع یک ساطع کننده کامل است. به بیان دیگر هرگونه گرمایی که به آن داده می شود را جذب نموده و بصورت امواج تشعشع می نماید.

حسگرهای نوری اگر به درستی کالیبره و تنظیم گردند نتایج دقيق و خوبی خواهند داشت. که محدوده دمایی وسیعی تا ۴۰۰۰°C را پوشش می دهند. از این سنسورها در صنایع نفت و گاز به ندرت استفاده می شود و تنها انواع دستی و متحرک آنها برای مشاهده دما در نقاط مورد نظر به کار گرفته می شوند.

روش کارکرد سنسور غیر تماسی :

اساس کار اندازه‌گیری با این روش بر این اصل فیزیکی استوار است که هر ماده‌ای در هر دمای بالای صفر کلوین، امواج الکترو مغناطیسی از خود ساطع میکند که توان و طول موج ان تابعی از دما میباشد.این اصل اساسی امکان اندازهگیری دمای ماده را با تحلیل امواج الکترومغناطیسی، ساطع شده از ان فراهم میکند.

کاربرد سنسورهای غیر تماسی دما : 
  • اجسام متحرک و که امکان اتصال سنسور مهیا نباشند.
  • اندازه‌گیری دمای تجهیزاتی که دمایه بسیار بالایی دارند و باعث اسیب به سنسورهای معمولی میگردد.
  • در پزشکی برای عدم تماس با فرد مریض مورد استفاده قرار میگیرد.

ترمومتر لیزری :

ترمومتر لیزری نوع دیگری از سنسور غیر تماسی میباشند که علاوه بر مصارف صنعتی، در مصارف خانگی و پزشکی نیز مورد استفاده قرار میگیرند . نمونه ای از این نوع ترمومتر در شکل زیر نشان داده شده است.

اسـاس کار این دماسنج ها به این شکل است که موجـی از پرتو مادون قرمز (IR) را ارسـال کرده که با جـسم برخـورد میـکند. در اثر این برخورد، با توجه به دمای جسم، انرژی پرتوهای بازگشتی تغییر میکنـد که با اندازه گیری این تغییر میتوانند دمـای جسم را بدست آورند. این نوع دماسنج‌ها بدلیل آنکه میتوانند از راه‌دور مورد اسـتفاده قرار بگیرند، کاربردهای زیادی در مواردی که امکان نزدیک شدن به منبع حرارت وجود ندارد، پیدا کرده اند.

سنسور غیر تماسی
سنسور غیر تماسی

مزایا و معایب سنسور غیر تماسی :

مزایا : 

  • عکس‌العمل سریع
  • قابل استفاده برای اجسام در حال حرکت
  • قابل استفاده در محیط های خطرناک مانند دمای بالا

 

معایب : 

  • نیاز به کالیبراسیون مجدد برای هر ماده خاص.
  • جسم هدف باید کاملا در دید سنسور باشد.
  • حساسیت به گرد و غبار.
  • قیمت بالا.

برای مشاهده انواع ترانسمیتر دما لطفا کلیک کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.